Ha most állsz webáruház indítás előtt, bizonyára rengeteg szakemberrel egyeztettél már – könyvelő, jogász, beszállítók, futárcég, nyomda, csomagolástechnika; és ki tudja, hol a sor vége.
A legfontosabb döntések egyike mégis az, hogy milyen webáruház-rendszert választasz. Hiszen egy szolgáltatóval jóval könnyebb szerződést bontani, ha nem felel meg az igényeknek, mint a teljes webáruházat biztonsággal tovább költöztetni. Ezért érdemes néhány szempontot körbejárni, hogy az üzleti céljaidnak megfelelő rendszerrel tudjon elindulni a vállalkozásod.
Ezeket érdemes megfontolnod webáruház indítás előtt
Árazás – avagy mennyibe kerül egy webáruház elkészítése?
Ma már nagyon sokféle webáruház rendszer közül választhatsz, amelyek az alap, egytermékes áruháztól a komplex, többnyelvű, akár egyedi termék tervezését kiszolgáló felületekig terjednek.
Az ingyenes megoldások általában alapfunkciókat biztosítanak, és további előfizetési csomag vásárlásával lehet hozzáférni a különböző extra szolgáltatásokhoz, mint pl. az automata számlázás, bankkártyás fizetés vagy épp a kezelt termékek száma.
A komplex webáruház rendszerek általában vagy előfizetéssel érhetők el (pl. Shoprenter, UNAS, Shopify) vagy pedig egyedi fejlesztés által készülnek (pl. Woocommerce vagy saját keretrendszer alapján). Habár egyedileg elkészíttetni egy saját rendszert igen költséges lehet, egy webáruház indítása esetén érdemes a jövőbeni igényeket is figyelembe venni. Ilyen lehet a termékpaletta bővülése, új marketing eszközök bevezetése.
Arról se feledkezzünk meg, hogy bár a bérelhető rendszerek nagyon felhasználóbarátak, a (gyors és szakszerű) üzembe helyezés sokszor ugyanúgy szakértőt kíván.
Kezelhetőség
Akár te magad, akár kollégák kezeli a webshopot, nagyon fontos, hogy a rendszer könnyen kezelhető legyen – akkor is, ha napi 3 rendelésed van, és akkor is, ha 300.
Ezért érdemes figyelni arra, hogy a szolgáltató milyen tartalomkezelő rendszert biztosít:
- Mennyi idő termékeket kezelni (feltölteni, módosítani)
- Mennyire gyorsan végezhető benne a rendeléskezelés – könnyen utókövethető-e a rendelések státusza és folyamatai?
- Milyen az ügyfélkezelés – csoportosíthatóak-e az ügyfelek a különböző ajánlatokhoz?
Fejleszthetőség
Ha csak néhány termékkel indulsz, de terveid között van a növekedés, biztosított-e a növekedési lehetőség a webáruház rendszered keretei között?
Az egyedi rendszerek általában széleskörű fejlesztési lehetőséget nyújtanak, így érdemes hosszútávra szerződni a kivitelezővel – nincs is annál rosszabb, ha kapsz egy teljesen egyedi rendszert, majd egyszer csak eltűnik a „szaki”.
A bérelhető felületek általában teljes fejlesztési háttércsapattal dolgoznak és folyamatosan bővítik a különböző csomagokban elérhető szolgáltatások és integrációk körét – viszont az egyedi fejlesztésekért itt is mélyen a zsebedbe kell nyúlnod.
Emellett az sem utolsó szempont, ha a webáruház kinézetét könnyedén a márkád színeire és a vásárlóid szokásaira tudod formázni; hiszen máshogyan vásárol egy kisgyermekes anyuka, egy vízvezetékszerelő és egy programozó.
Fizetési és logisztikai lehetőségek
A vevőid gördülékeny kiszolgálásához ma már szinte kötelező elem, hogy gyors és biztonságos bankkártyás fizetést biztosíts számukra. Ezért a fizetési lehetőségek tekintetében érdemes először azt megnézni, mely bankokkal áll szerződésben egy-egy rendszer, hiszen ha bérelhető felületet választasz, akkor meg van kötve a kezed az integrálhatóság tekintetében. Ugyanezek a szempontok vonatkoznak a kiszállításra is. A szerződött futárcégek online rendszerébe ugyanis egyetlen kattintással fel tudod adni a csomagokat, azonban neked kell eldöntened, hogy a cég díjazása számodra megfelelő-e.
Az egyedi fejlesztésű rendszerekhez mind a bankok, mind a futárcégek biztosítanak API kódot vagy beépülő modult. Ezekben az esetekben szabadon választhatsz a számodra legmegfelelőbb szolgáltatók között.
Marketing lehetőségek
A webshopod forgalmának növelésére az organikus, keresőoptimalizálás alapú módszereken túl használhatsz különböző kreatív megoldásokat (bannerek, felugró ablakok, elhagyott kosár értesítők, email marketing) és fizetett hirdetéseket is.
Előbbiek esetében a legfontosabb szempont az, hogy ezeket tudja-e beépített lehetőségként kezelni a rendszered (esetleg magasabb díjú csomagban választhatod). A fizetett hirdetések esetében pedig (mint a Google Ads vagy a Facebook hirdetések) nagyon fontos tényezője a hirdetési teljesítménynek, hogy a Google számára mennyire jól bejárható az oldal, amelyre a látogató érkezik.
Összefoglalás
Mivel rengeteg szempontot kell figyelembe venned a számodra legjobb döntés meghozásához, érdemes tapasztalt szakemberrel átbeszélni a lehetőségeket. Ezek a konzultációk többnyire az elején befektetésnek tűnhetnek, hosszútávon azonban jelentős összegeket spórolhatsz vele. Egy stabil, gyors, könnyen használható webáruházba pedig a vevőid is szívesen térnek vissza, hiszen tudják, hogy nálad élmény vásárolni.