Aki az ellenkezőjét állítja, az feltehetően nem merült még el a marketing komplex világában, vagy nemes egyszerűséggel csak téved. Két blogcikkben magyarázzuk el, hogy mi is konkrétan az a reklámpszichológia, továbbá válaszokkal is szolgálunk a címben feltett kérdésre. Érdemes tovább olvasnod, ha érdekelt vagy a témában. Görgess lejjebb! – De akkor is, ha te magad is egy reklámpszichológus vagy!
Nincs mese, a fogyasztókat érteni kell – mindegy hogy szolgáltatást kínálsz, vagy termékeket adnál egy webshopon keresztül. A célcsoportod tagjainak értelemszerűen vannak igényeik, elvárásaik és szokásaik – kétségkívül ezek a reklámpszichológia legfontosabb elemei. Nyilván egyéb célcsoport-adatokra is szükséged van ahhoz, hogy sikerre vidd az üzleted: a vásárlók árérzékenysége és érdeklődési köre, valamint életkora; a szöveges/képes/videós hirdetéseket preferálják-e inkább, stb.
Utóbbiak mind az igényekből, az elvárásokból és a szokásokból következnek – ahogyan az a marketingben lenni szokott, minden egymásra épül.
Valódi pszichológia?
Kicsit elkanyarodtunk a témától, térjünk is vissza a reklámpszichológiához! A reklámpszichológia nagyon összetett dolog, számos tudományágon alapszik. Akadnak szkeptikusok és hívők is, akik persze ezt cáfolhatják vagy igazolhatják. Mindenki maga dönti el, hogy melyik csoportot kívánja erősíteni. Szerintünk az a legjobb, ha az egészet analitikus folyamatként képzeljük el. A reklámpszichológia bár feltételezéseken nyugszik, segítségével az esetek legnagyobb többségében előre meghatározhatjuk vásárlóink cselekedeteit szolgáltatásunkkal és/vagy termékeinkkel kapcsolatosan.
Egy egyszerű példa:
Tegyük fel, hogy 2019-ben az év színe díjat a mohazöld nyeri! Ha konkrét adatokkal rendelkezünk arról, hogy a fogyasztóink közül hányan választanák ezt az árnyalatot, mondjuk a mély bordóval szemben, akkor hozzávetőlegesen jó előre meghatározhatnánk az új termékcsomagolásunk színét. Mert nyilván a mohazöld mellett voksolnánk, ha azt jobban kedvelik.
Ha ismerjük fogyasztóink „legtöbbszöri”magatartását és döntését, akkor egyszerűbben hathatunk rájuk. Természetesen erre megvannak a bevett módszerek, melyeket alkalmazva mérhetően jobb eredményeket érhetünk el az értékesítésben. Ezekre most nagyvonalakban ki is térünk.
Hamar elválik, hogy beválik-e
A reklámok elsődleges feladata, hogy hatást gyakoroljanak a fogyasztókra. Természetesen olyan hatást, amilyet mi pontosan, lépésről lépésre megterveztünk (pl. kapcsolatfelvétel, hírlevél-feliratkozás, rendelésleadás, stb.) . Mutatjuk ezeket!
– Megfelelő kommunikáció: a reklámpszichológia szerves részét képezi. Ennek segítségével érthetjük meg a fogyasztók viselkedését, és következtethetünk arra, hogy a későbbiekben milyen lépéséket tesznek majd. A fenti példához visszatérve: megveszik-e a termékünket, ha azt mohazöld vagy mély bordó csomagolás borítja?
– Figyelemfelkeltés mesterfokon: ahogyan a reklámnál az lenni szokott, meg kell különböztetnünk magunkat a versenytársainktól. Tehetjük ezt egy új ígérettel, vagy termékcsomagolásunk frissítésével – csak olyannal érdemes kezdeni, amire még nem volt példa. Vagy ha volt is, mi jobban csináljuk majd. Nem kell a közkedvelt dolgokhoz ragaszkodnunk, engedjük el a fantáziánkat! Ne feledjük, csupán egyetlen másodpercünk van arra, hogy a fogyasztók észrevegyenek minket a „tömegben”!
– Empátia és kreativitás: ezek mind a kommunikációra épülnek. Nem elég ugyanis egy jó ötlet, beleérző képességünket is elő kell vennünk. Beleképzelve magunkat a fogyasztók helyzetébe több rálátásunk lesz arra, hogyan fognak reagálni a kommunikációnkra. A mohazöld példánál maradva: milyen érzéseket kelt ez a szín a fogyasztókban? Mi jut először eszükbe róla? Jobban fog nekik tetszeni, mint a mély bordó?
Reklámpszichológus tippje a hatásgyakorláshoz
A hatalmas reklámzajban nehéz kitűnni, éppen ezért ne essünk a végletek hibájába! Tehát ne legyünk sablonosak, de ne is essünk át a ló túloldalára! Tapasztalataink szerint a fogyasztók leginkább a rövid és egyértelmű üzeneteket kedvelik, így hanyagoljuk a barokkos körmondatokat. A képek, videók tekintetében azonban bátran elrugaszkodhatunk, hiszen az egyszerű tartalmat sablonos képi- és mozgóanyagokkal párosítani nem túl szerencsés. Jöhetnek a merész színek és minták, mókás, de rövid, és nem utolsósorban lényegre törő mozgóreklámok.
Mielőtt nekivágnánk
Kutassunk, mielőtt reklámpszichológiát alkalmazunk! Ahhoz, hogy valóban pontos információkkal dolgozhassunk, ismernünk kell a fogyasztóinkat. Itt nemcsak a személyes kontaktálásra gondolunk, hanem akár telefonos vagy online kérdőíves kommunikációra is. Mérjük fel az igényeiket, és értsük meg a szokásaikat! Ha már hosszabb ideje jelen vagyunk a piacon, visszamenőleg is megfigyelhetjük cselekedeteiket, reakciókat. Ha most nyitottuk meg új webáruházunkat, akkor mindenképpen érdemes 1-2 hónapot várnunk (addigra lesz látható eredmény), és csak azután meghatározni a kellő módszereket.
Kíváncsi vagy arra, hogyan hatnak a különböző marketingpszichológiai módszerek a fogyasztóidra? Nem akarod újra és újra ugyanazokat a hibákat elkövetni? Akkor olvasd el következő blogcikkünket, abból minden kiderül!