Köztudott, hogy a Google, a Facebook és a többi közösségi média vállalat is rengeteg mindent tud a felhasználókról. Sokszor úgy tűnik, mintha többet tudnának rólunk, mint mi magunk. Ez azért van, mert folyamatosan gyűjtik rólunk, felhasználókról az adatokat, melyek között összefüggéseket is vizsgálnak.
Ezek a hirdetések futtatásánál rendkívül jó célzási alapul szolgálnak a reklámozni kívánó vállalkozásoknak, a felhasználóknak azonban meglehetősen ijesztő lehet.
Az adatok jelentős részét a felhasználók biztosítják közvetlenül ezeknek a platformoknak a regisztráció, illetve az adatlap kitöltésekor. Ilyenkor megadják nemüket, a beszélt nyelveket, lakhelyüket, munkahelyüket és beosztásukat, születési dátumukat, vagy éppen azt, hogy mely könyveket, hobbykat kedvelik.
Ezen alap információkat már csak ki kell egészíteni érdeklődési körökkel, viselkedési minták leírásával. A „kiegészítés” a megtekintett tartalmak, meglátogatott oldalak, hozzászólások és megosztások rögzítésével, a keresések és tevékenységek kielemzésével történik.
Szeretnéd tudni, hogy milyen érdeklődési kategóriákba sorol be téged a Google?
Egészen egyszerűen megtekintheted, ha az általad használt böngészőben és profilban felkeresed a Hirdetésbeállítások oldalt az alábbi linken:
https://adssettings.google.com/authenticated
Ha úgy látod, hogy valami nem fedi teljes mértékben a valóságot, nyugodtan töröld a kategóriát. Ezen az oldalon nyílik lehetőséged a hirdetések személyre szabottságának kikapcsolására, azonban ezt semmi esetre se javasolnánk. – Erre még visszatérünk –
A Google a Gmail regisztrációd során megadott adatokon túl a keresési előzményeid, oldallátogatásaid és egyéb platformokon, például a YouTube-on mutatott tevékenységeid alapján sorol a megfelelő kategóriákba.
Nézzük meg, hogy milyen kategóriákba sorolt be minket a Facebook:
Ha szeretnéd megnézni, hogy a Facebook által gyűjtött adatok alapján milyen érdeklődési kategóriákba tartozol, nyisd meg az alábbi oldalt, és jelentkezz be a Facebook profilodba:
https://www.facebook.com/adpreferences/ad_settings
Itt is bátran személyre szabhatod a kategóriákat, azonban itt is a releváns pontok megtartására bíztatnánk!
Nade hova kategorizált be a LinkedIn?
A LinkedIn kategóriáid megtekintéséhez nyisd meg az alábbi oldalt, és jelentkezz be a profilodba.
https://www.linkedin.com/psettings/advertising/li-enterprise-product
Itt egy igencsak hosszú listát találhatsz, amennyiben rendszeresen használod a LinkedIn-t.
A személyes profilomban 14 oldalnyi kategóriát jelenít meg a rendszer.
A szerkesztési lehetőséget itt se vonták meg a felhasználóktól.
Érdekelnek a TikTok kategóriáid is?
Link helyett itt elérési útvonalat tudunk biztosítani neked.
- Nyisd meg a TikTok alkalmazást mobilodon, majd kattints az „Én” menüpontra.
- A jobb felső sarokban található „…”-ra kattintva válaszd az „Adatvédelem” lehetőséget.
- „Személyre szabás és adatok” feliratra ha rákattintasz, a lap alján találod „A reklámérdeklődéseid”-en belül az érdeklődési kategóriáidat, természetesen szerkeszthető formában.
Miért jó neked, ha nem lehetetleníted el a hirdetések célzását?
Ha nem csak az irreleváns érdeklődési kategóriákat szűröd ki profilod áttekintésekor, hanem törlöd/leállítod az összes személyre szabási lehetőséget, a számodra megjelenített hirdetések száma továbbra sem csökken. A módosítások hatására egyetlen dolog változik, méghozzá az, hogy az adott felületen kevésbé releváns hirdetéseket fogsz látni.
Én, férfi létemre biztosan nem szívesen nézegetek eladó tűsarkú cipőket, vagy horgászattal kapcsolatos hirdetéseket úgy, hogy nem horgászom, és nem is tervezek a közeljövőben. Ezek a hirdetések sokkal inkább zavaróak, a hírfolyamomba kevésbé illőek lesznek, mint azok, amelyeket a rendszer „számomra ajánl”.
Átnézted a saját kategóriáidat?
Számodra félelmetes, vagy inkább a lehetőséget látod benne?
Ha ez utóbbi; fordulj hozzánk bizalommal, hogy együtt kialakítsuk a vállalkozásod számára megfelelő online hirdetési stratégiát, és megtaláljuk a legjobban megtérülő célzási módokat!