A Google organikus (ingyenes) rangsorolásában fontos szerepet töltenek be a képek, így kiemelten fontos azok optimalizálásával foglalkoznod. Befolyásolják a weboldalad betöltődésének sebességét, illetve fontos tartalmi elemként jelennek meg az elemzési szempontok között.
Cikkünk elolvasása után pontosan fogod tudni, hogy mikre kell odafigyelned a képek feltöltése előtt, alatt, illetve azt követően. Hasznos tippeket és eszközöket is biztosítunk számodra!
Tömörítsd a képeket!
A weboldalad betöltődési sebességére a képek mérete van az egyik legnagyobb hatással. Ha túl nagy fájl méretű képeket töltesz fel, a felhasználóknak rengeteg időt kell várnia azok betöltődésére, melyet sok esetben nem várnak meg, így nem csak a Google miatt kell a weboldaladnak gyorsan betöltenie, hanem a felhasználói élmény miatt is.
Lassú oldalbetöltődésnél biztos lehetsz benne, hogy a felhasználók egy részét már az előtt elveszted, hogy megjelenne a weboldalad egyetlen eleme a kijelzőn. A türelmesebb felhasználók esetében pedig további célteljesülési arány-romlással számolhatsz.
Hogy tudod a betöltődési sebességet bemérni?
Használd a Google PageSpeed Insights-ot, vagy a GTmetrix-et!
A mobilos oldalbetöltődés teszteléséhez pedig a Google Test My Site eszközét.
Hogy felpörgesd weboldaladat, tömörítsd a képeket, melyhez a TinyPNG tökéletes megoldás lehet!
Ez az eszköz a kép jelentős minőségbéli romlása nélkül csökkenti le a fájl méretét akár 70-80%-kal. Egyszerre akár 20 képet is feltölthetsz, maximum 5 MB méretben. Ha szeretnéd ezeket a limiteket eltörölni, a fizetős verzió használatára is lehetőséged van.
Ügyelj a méretezésre!
Használj mindig indokolt képméreteket (és most nem a fájl méretre, hanem a kép szélességére és magasságára gondolunk). Gyakori hiba, hogy egy weboldalon egy kis, például 200×200 pixeles megjelenésű képhez sokszorosával nagyobb alapképet töltenek fel. Ez az indokolatlanul nagy kép feleslegesen nagy fájlméretet eredményez, még akkor is, ha tömöríted a feltöltött grafikai anyagot.
Gondold át, hogy adott oldalon mekkora képméret az ami valóban indokolt, és használj ennek megfelelő anyagot. Ha egy képet több oldalon is használnál eltérő méretben, javasolt több képet feltöltened. Mindenhol a szükséges minimum méretet használd.
Használj ideális fájl formátumokat!
Alap esetben JPG fájlformátum használata a javasolt. Ezek magas képminőség megtartása mellett kisebb helyigényűek, mint a többi formátum.
Ha háttér nélküli kép alkalmazására van szükséged, a PNG formátum lesz a nyerő.
Animációk esetén elkerülhetetlen a GIF formátum használata.
Válassz megfelelő fájl neveket!
A Google kép analizáló robotjainak a kép fájlneve a kiindulási alap, éppen ezért ajánlott kulcsszavas fájlneveket használni. Arra azonban ügyelj, hogy ne legyen kulcsszóhalmozás a képekben, illetve egy oldalon belül több képi elem használatakor használj eltérő elnevezéseket, és a különbözőség ne csak egy sorszám eltérés legyen.
Ne használj ékezeteket és speciális karaktereket, a szóközök helyett pedig kötőjel alkalmazása javasolt.
Feliratozz, és használj ALT tag-eket!
A Kép ALT tag-jébe ékezetes formában a kulcsszó kerüljön úgy, hogy közben pár szóban a kép cselekményére is utalsz. Nem kell a kép fájl nevéhez ragaszkodnod az ALT elnevezésnél.
Webáruházi termékfotók esetén a Márka, típus és cikkszám feltüntetése is indokolt.
Lehetőleg használj egyedi tartalmakat!
A Google képfelismerője igencsak fejlett, így könnyű szerrel kiszúrja, ha a képi anyagod nem egyedi. Egy Stock fotó esetében például teljesen egyértelműen kiszúrható, ha nem saját fotót használsz, még akkor is, ha feliratozod, logózod vagy vízjellel látod el azt.
Jegyezd meg, a Google kifejezetten egyedi tartalmakat keres, legyen szó képekről, szövegekről vagy bármilyen más tartalomról.
+1: Fontos a képminőség!
A képminőség a felhasználói élmény fenntartása és fokozása miatt igencsak fontos. Ha pixeles képek fogadják a látogatókat, nem meglepő, ha visszafordulnak úgy, hogy semmilyen számodra fontos üzleti célt nem hajtanak végre.
Tipp: A képminőség fontossága megkérdőjelezhetetlen, azonban ne essünk át a ló túloldalára. Ha az emberi szem és agy által nem felfogható, érzékelhető, túlzottan jó képeket használsz, feleslegesen lassítod az oldalt, ezzel nem javítod, hanem kifejezetten rontod a felhasználói élményt, és a Google rangsorolására is negatív hatással lehetsz.
Ha keresőoptimalizálással kapcsolatban kérdésed merülne fel, írj nekünk üzenetet, és segítünk! Amennyiben további hasznos online marketing eszközökre van szükséged, olvasd el ebben a témában íródott cikkünket, melyben 40+ programot mutatunk be neked!