A weben fellelhető információk 95%-a szöveges formátumú. Éppen ezért napjainkban – a tartalomfogyasztás átalakulásának köszönhetően – több figyelmet kell fordítanunk az írott szöveg emészthetőségére, hosszára, tartalmára és struktúrájára. Az írott információ tiszteletére használunk tipográfiai szabályokat.
Mutasd a betűtípusodat, megmondom ki vagy!
Az esztétikus weboldal tartalmának íratlan, de fontos szabályai vannak, amiket ha megfogadsz, hatékonyabban és jobb benyomást keltve adhatsz át üzeneteket a fogyasztódnak. Ha nem megfelelően választasz fontot, az összkép kellemetlen érzetet okoz majd a látogatónak. Érezni fogja a zavart a sorok között.
A webes szöveg minden információs felületen máshogy érvényesül. Nem választhatunk mindent közlő címsorokat vagy kétmondatos ismertető szöveget, mert a hosszú szövegeket nem fogják végigolvasni, a rövid leírásokat pedig érteni. Olyan technikákhoz kell tehát folyamodni, ami a megfelelő módon és hangsúllyal prezentálja az információt.
Minden weboldal fejlesztésekor kulcskérdés a megfelelő betűkészletek kiválasztása. Néhányan érzelmi alapon választanak, és nem mérlegelnek egyéb tulajdonságokat. Emiatt érvényesül a mai napig a Comic Sans szindróma is az emberekben, mert a Windows-rendszer alap betűcsaládjai közül ebben érződik legjobban a kifejező hangulat.
Napjainkban több százezer font közül választhatsz, ám célszerű olyan mellett dönteni, ami a tartalomhoz igazodik. Hazánkban a legfontosabb szabály talán az ékezetes betűink megléte a választott betűkészletekben. A Google által ingyenesen szolgáltatott legnépszerűbb családok mindegyikében megtalálhatók ezek. Érdemes olyan csomagot választani az alapvető arculati feltételhez, ami több területen is felhasználható. Minél több verziója van, annál jobban színesíti a tartalmat. Ha tartalmaz félkövér és dőlt variánsokat, az már fél siker. Néhány közkedvelt betűtípus számos vastagsági verzióval rendelkezik, ezekkel szabadabban bánhatunk a webes tartalmunk tervezésekor.
Kabát a gombját, website a fontját
Sok olyan fontpár van, ami nagyon jól kiegészíti egymást – ezekkel le is fedhetjük egész arculatunk designját. A Talpas és Serif kombinációkban hamar elveszhet a szemed, keress inkább egymástól eltérő formájú fontokat! Óva intünk attól, hogy mindent (is) mindenféle fonttal kiemelj. Ebből csak bazári zűrzavar keletkezne.
KERÜLD A NAGYBETŰS SZAVAKAT, PLÁNE MONDATOKAT!
Ezek a webes felületeken kiabálásként hatnak, és a szemünk sem szereti az így megjelenített hosszabb szövegrészeket. A kapitálisan szedett szavak legfeljebb a menüben és a gombok feliratában maximalizálódjon.
A szövegek kiemelésére számos egyéb más módszer létezik. A különböző hangsúlyú részeket meghatározhatjuk méretbéli differenciával, használjunk léptékeket a méretek között. A cím a kenyérszöveg méretének legalább a duplája legyen. Ha alcím is szerepel, akkor inkább az alcím legyen dupla akkora, és a főcím még nagyobb.
A szöveg színével is játszhatunk, ügyelve hogy a színharmónia megmaradjon, de a háttéren használva kontrasztos legyen. Ahogy a webdesignban is, maximum 3 színt használjunk. Ha a weboldalunkon a fehér dominál, akkor a feketével írt szöveg a legalkalmasabb olvashatóság szempontjából, kiemelésekben a szürkével szedett szavak hangsúlyosabbak lehetnek. Kiemelésre használhatunk vastagabb változatot, dőlt betűt is, esetleg ha az alap szöveg sötétszürkével íródik, akkor a kiemelt szöveg legyen fekete.
Kerüljük a színvakok és színtévesztők rettegett színpárját, a pirosat és a zöldet, ezek között ugyanis a föld népességének 12%-a nem tud különbséget tenni. Előfordulhat, hogy a színkódolás egy csoportosítást jelöl. Törekedjünk arra, hogy a színekben is megmaradjon a struktúra és a kiemelés következetessége.
A kevesebb több, a nagyobb kevesebb
Ha a betűk már rendeződtek, ne feledjük, hogy a szép betű csak az alap! A második legfontosabb tényező az olvashatóság. A szemnek kellemes tördelési beállításokat alkalmazzunk, ne gondolkodjunk szélsőségekben! A sorok hossza maximum 60 karakter legyen, a sorközöket pedig egy kicsit nagyobbra is vehetjük, hogy a hosszabb szövegek olvasását gördülékenyebbé tegyük. A betűközökkel is játszhatunk: egy parányit szélesebbre beállított kenyérszöveg kényelmesebb a szemnek. A címek és törzsszövegek közti tér barátságosabbá teheti a bekezdéseink tagolását. Használjunk elég teret a szövegeknek, és blokkosítsuk őket, ha lehetőségünk adódik! A webdesign számos kiegészítő praktikával támogatja a leghatékonyabb információ befogadását.
A design legalább annyira fontos tényező, mint a kontent minősége.
A megfelelő font-kombinációk használata a weboldaladon jó érzést kelt a látogatóban és támogatja az esztétikus webdesignt is. A jó tartalom tehát érdekes, olvasható és érthető, csak úgy, mint a betűtípus: font(os).