Facebook nyereményjáték – Bevezető
A vállalkozások körében rendkívül népszerű a Facebook nyereményjáték alkalmazása.
Ez nem is csoda, hiszen olcsón, gyorsan és rendkívül széles körben juttathatók el általa marketingüzeneteink. A nyereményjátékokat a Facebook oldalakon és csoportokban szokták megrendezni, és általában a követőknek kell valamilyen feladatot teljesíteniük a részvételhez, például megosztani a bejegyzést, hozzászólni, vagy kommentelni.
A Facebook nyereményjátékok részvételi szabályai eltérőek lehetnek, azonban alapvető jogi, Facebook-os és adózási szabályoknak egységesen meg kell feleljenek. A nyereményjátékot rendező vállalkozásoknak és személyeknek szigorú szabályokat kell betartaniuk a nyereményjáték lebonyolításához.
Tapasztalataink szerint azonban sajnos kevés energiát fordítanak a megfelelő kidolgozásra. A nyereményjátékok alapos kialakítása jogilag, adóügyileg és marketing szempontból is kiemelkedően fontos!
Cikkünkben összeszedtük, hogy mely szempontok szerint tudsz szabályos játékot folytatni.
Felhívjuk figyelmedet mindemellett, hogy a jogi-, adózási- és Facebook szabályzatbéli változásokat nem tudjuk valós időben lekövetni, így felelősséget nem vállalhatunk a teljes szabályszerűségért.
Nyereményjáték indításakor érdemes kikérned a céges ügyvéded és a könyvelőd véleményét is!
Az alábbi leírás általános/klasszikus esetekre érvényes.
Kényes témák esetén nem garantált a megfelelősége (pl: gyógyszertárak nyereményjátéka esetén, hiszen a nyeremény megnevezése sem mindegy az esetükben).
Milyen a szabályos Facebook nyereményjáték a Facebook szemszögéből?
A Facebooknak szigorú csoportokra, eseményekre és oldalakra vonatkozó szabályzata van. Amennyiben ezt a szabályzatot még nem olvastad, célszerű átfutnod, hogy mindent szabályosan intézz.
A nyereményjátékok szempontjából fontos leírást a fentebbi linken a 3. ponttól – Promóciók az oldalakon, a csoportokban és az eseményeknél – kezdődően találod.
Fontossága miatt, hogy biztosan elolvasd, alább is beillesztésre került!
A leírás már az elején tisztázza, hogy minden nemű felelősség a nyereményjáték futtatójáé, tehát a jogszerű lebonyolításért Te felelsz.
3. Promóciók az oldalakon, a csoportokban és az eseményeknél
Promóciók meghirdetése
Amennyiben Ön a Facebook használatával promócióról kommunikál vagy promóciót végez (például pályázat vagy nyereményjáték formájában), Ön felel az adott promóció jogszerű lebonyolításáért, ideértve például a következőket is:
– a hivatalos szabályzat;
– az ajánlat feltételei és részvételi jogosultsági követelményei (például életkor és lakhely szerinti megkötések); továbbá
– a promócióra és a felkínált összes díjra vonatkozó előírások teljesítése (például nyilvántartásba vétel és a megfelelő szabályozói jóváhagyások megszerzése).Kötelező tartalom
A Facebookon végzett promócióknak tartalmazni kell alábbiakat:
– A Facebook teljes körű mentesítése minden jelentkező vagy résztvevő részéről.
– Annak elismerése, hogy a promóciót a Facebook nem támogatja, nem hagyja jóvá és nem kezeli, és a promóció nem kapcsolódik a Facebookhoz.Promóciók lebonyolítása
A promóciók lebonyolítása az oldalakon, a csoportokban, az eseményeken belül vagy a Facebook-alkalmazásokban lehetséges. Személyes idővonalak és ismerősi kapcsolatok nem használhatók promóciókhoz (például „a részvételhez oszd meg az idővonaladon” vagy „esélyeid növeléséhez oszd meg ismerőseid idővonalán”, illetve „a részvételhez jelöld meg az ismerőseidet ebben a bejegyzésben” jellegű felszólítások nem engedélyezettek).
Segítség a promóciókban
A promóció megvalósításához a Facebook nyújt segítséget, és Ön vállalja, hogy amennyiben szolgáltatásunk igénybevételével végzi a promóciót, ezt saját kockázatára teszi.
Forrás (Időpontja: 2021.04.20.): https://www.facebook.com/policies/pages_groups_events/#
FRISSÍTÉS (2022 Január): A Facebook újabban nem szereti, ha a felhasználók a poszt alatti hozzászólásokban teljesen azonos tartalmakat írnak, így az ismétlődő szövegeket SPAM-nek jelöli.
Érdemes a továbbiakban kerülnöd az olyan típusú feladatokat a nyereményjátékhoz történő csatlakozáshoz, melyekben a felhasználóknak ugyan azt a választ kell adniuk, pl; “Hány éves lett idén a cégünk?”
Alapvetés a Facebook promóciókban:
Csoportokban, oldalakon, eseményekben és Facebook alkalmazásokban promótálhatunk, azonban személyes idővonalakon, ismerősi kapcsolatokon keresztül nem! Ennek értelmében nem lehet a nyereményjáték feltétele a játék megosztása, vagy az ismerős bejelöltetése.
Azt se kérheted a nyereményjáték kapcsán, hogy likeolják az oldaladat.
Ennek ellenére jellemző, hogy a nyereményjátékok során sok like érkezik az oldalra, mert a felhasználók megszokták, hogy régebben mindenki ehhez kötötte a játékban való részvételt.
(Ha rajongókat szeretnél toborozni az oldaladra, a fizetett hirdetések közül a rajongógyűjtő kampánytípust kell használnod.)
Mit tartalmazzon a nyereményjátékod?
- Hivatalos szabályzat – PL.: Céges weboldalon feltűntetve, és ennek címe a promóció alá belinkelve.
A szabályzat fő elemei:
Leírás – A játék rövid leírása
Részvételi feltételek – Ez a rész tartalmazza, hogy kik regisztrálhatnak a játékban. Pl.: 18 éven felüliek
Kizáró körülmények – Pl.: A cég munkatársai nem vehetnek részt a játékban.
Sorsolás részletei – Regisztráció vége, sorsolás időpontja és eszköze,
a nyeremény átvételének módja, helye és ideje.
+A részvétel feltételei – PL.: Céges weboldalon feltűntetve, és ennek címe a promóció alá belinkelve - „A Facebook teljes körű mentesítése minden jelentkező vagy résztvevő részéről”
- „Annak elismerése, hogy a promóciót a Facebook nem támogatja, nem hagyja jóvá és nem kezeli, és a promóció nem kapcsolódik a Facebookhoz.”
Továbbá ezekre figyelj:
Jogi megfelelőség
Adóügyi szabályosság
Mi történik, ha nem tartod be a szabályokat?
A Facebook a poszt törlésén túl – amennyiben fizetett módon is „megboostolod” a nyereményjátékot – a hirdetési fiók letiltásával is megbüntethet. Ezen kívül ideiglenesen felfüggesztheti, vagy akár véglegesen törölheti is Facebook oldaladat. A jogi- és adóügyi problémákról nem is beszélve.
Szabálytalan nyereményjáték felhívások – fiktív – kreatívjai:
Szabályos nyereményjáték felhívások – fiktív – kreatívjai:
Milyen a jó Facebook nyereményjáték marketing szempontból?
A marketing szempontból megfelelő nyereményjáték elkészítéséhez az alábbi szempontokat vedd figyelembe:
A nyeremény szervesen kapcsolódjon a vállalkozásod profiljához
Csak azok a felhasználók érdekesek számodra, akik potenciális vásárlóid. Ha ipari takarítógépet forgalmazol, nem lehet a nyeremény a legújabb csúcskategóriás mobiltelefon. Helyette a vállalkozásodhoz illő nyereményt találj ki. Az új telefon miatt egy halom olyan regisztrációt szerzel, akikre a későbbiekben a marketing budgeted egy részét teljesen feleslegesen költöd majd el.
Nagyobb elérhető nyeremény – nagyobb elköteleződés
Ha megfelelő mértékű nyereményt kínálsz fel, nagyobb aktivitásra is ráveheted a játékban részt vevőket. például megkérheted őket, hogy küldjenek be fényképet, amely csatlakozik a vállalkozásod kínálatához. Ezzel bevonódnak, jobban elköteleződnek.
Minél bonyolultabb a Facebook nyereményjáték, annál kevesebb a regisztráló
Fontos, hogy a nyereményjátékban való részvétel feltételei könnyen érthetőek és elvégezhetőek legyenek. Még nagyobb nyereménynél is törekedni kell a könnyű teljesíthetőségre, különben csökken a várható regisztrációs szám.
Facebook nyereményjáték ötletek
Ahhoz, hogy jó nyereményjátékot tudj futtatni, nem csak nyeremény, de a felhasználókat aktiváló játékötlet is kell. Alább találsz néhányat erre:
- Sorsolás a helyesen válaszolók között
- Fotópályázat
- Találj ki egy szlogent cégünknek…
- Rajzverseny
- Nyereményjáték részvétel adatokért cserébe
- Szavazás emotion-ok segítségével
- „Like-old azt a terméket a posztban található képek közül, amelyiket szeretnéd megnyerni!”
- „Küldj egy képet hozzászólásban, ahol éppen használod termékünket”
Hirdesd meg Facebook nyereményjátékodat!
A jól kivitelezett Facebook nyereményjáték sikerrel felkelti az érdeklődők figyelmét, és futótűzként kezd terjedni a közösségi hálózaton. Ennek ellenére a játék kezdetekor mindenképpen érdemes meghirdetni azt, hogy elegendő elérést biztosítsunk az elején.
Ideális esetben ajánlott a teljes játék időtartama alatt futtatni a hirdetéseket, így garantálható a még nagyobb elérés, és ezzel együtt a regisztrálók száma.
Amennyiben szeretnél segítséget kapni a megfelelő kampánytípusok és célzások alkalmazásához, a Facebook hirdetéskezelés szolgáltatás oldalunkon megtalálod a számodra megfelelő hirdetési csomagot, illetve a hozzá tartozó árajánlatot is.
Hogyan sorsolj nyertest?
Fontos, hogy feddhetetlen maradj Te, illetve a vállalkozásod is.
Ennek érdekében javasolt random generátorral sorsolnod a regisztrált játékosok közül.
Ha ennél személyesebb sorsolást szeretnél, élő közvetítéssel egybekötötten is húzhatsz nyertest, nyerteseket.
Amennyiben a szerencsejáték törvény hatály alá tartozó nyereményjátékot futtatsz, kötelező a közjegyzői részvétel. Egyéb esetben ez nem szükséges, ám későbbi jogviták elkerülése okán meggondolandó.
A nyertestől csak a nyeremény átadásához feltétlenül szükséges adatokat lehet elkérni.
Facebook nyertest különböző sorsoló programok alkalmazásával is sorsolhatsz. Olyan eszközökkel, mint például a http://socialwinner.besocial.hu.
Fontos, hogy megbízható alkalmazást használj, nehogy valamilyen adathalász programba fuss bele!
Ennek örülni fogsz!
Könyvelőnkkel és ügyvédünkkel karöltve összeállítottunk egy E-book-ot annak érdekében, hogy mind jogilag, mind könyvelés szempontjából szabályos legyen a nyereményjátékod!
A dokumentum tartalmazza a nyereményekhez kapcsolódó adóinformációkat, és hogy milyen előírásokra kell ügyelned, illetve egy sablon nyereményjáték szabályzatot is, melyet ügyvédünk állított össze.
Megspórolhatod a tanácsadói, jogi dokumentum készítési díjakat;
Azt az összeget fordítsd inkább a játék meghirdetésére, hogy még jobb eredményeket érhess el!
Iratkozz fel az alábbi űrlapon, és már küldjük is a részletes – 28 oldalas – Facebook nyereményjáték szervezési és lebonyolítási útmutatót!
Az e-book-unkat így értékelték olvasóink
Kedves Dávid!
A Facebook nyereményjáték e-book-ot néztem át tegnap, egyeztettem a külső segítséggel, és ma írtam tervezetet saját cégre formálva, majd elküldtem a céges jogásznak jóváhagyásra.
Nekem nagyon tetszik az egész úgy ahogy van, a képes rész, az egyszerű megfogalmazás, – jó értelemben, – mert szerintem laikusoknak nem feltétlen kellenek a szakszavak, mivel a többségüket valószínűleg nem is ismerjük.
Ebben az e-book -ban keresve sem találtam volna hibát, nekem nagyon tetszik!
Köszönöm a lehetőséget!
Anita
Kedves Dávid!
Egy nagyon jól összeszedett “Mintaszabályzatot” kaptam a kezembe, ami nekem leginkább az adatvédelmi kérdésekben nyújtotta a legtöbb segítséget.
Annak, aki mint én is, első nyereményjáték levezénylésére készülök, rendkívül jó összefoglalót alkot ez az útmutató, leginkább jogi szempontból.
Üdv:
Mariann