Amit már biztosan tudsz, hogy a Shopping kampányok alapja a termékfeed. A Google ez alapján fogja tudni megjeleníteni a hirdetéseidet, vagy épp úgy dönteni, hogy elutasítja azokat. Igazából ezen áll vagy bukik a sikered. Ezért ne sajnálj időt szánni az összeállítására, a kampányaid teljesítményükkel meg fogják hálálni. Az alábbi cikkünkben megtalálod a legfontosabb tudnivalókat a feed elkészítéséhez, és tippekkel segítjük a gyakori hibák elkerülését.

termékfeed generálás

Termékfeed generálási lehetőségek

A webshopod technikai adottságaitól függően a következő lehetőségek közül választhatsz a feed generálásra:

Automatika (leggyakoribb):

A legtöbb webshop rendszer automatikusan le tudja generálni a termékfeedet, ezáltal a legelterjedtebb feed generálási módszer. Erre az adott weboldal admin felületén keresztül van lehetőség. Általában URL formájában lehet exportálni, amit a gépeden .csv vagy .xls formában tudsz letölteni.

Fejlesztői segítség:

Ha egyedi rendszered van, egyeztess a fejlesztővel, hogy milyen formán érhető el a termékkatalógus.

Google támogatás:

Igénybe veheted a Merchant Center fiókban elérhető Google táblázatot, ami egy sablon termékfeed. Ezt magadnak kell kitölteni és gondoskodni a frissítésről.

Contetnt API alkalmazás:

Ennek használata fejlesztői közreműködést igényel. Abban az esetben javasolt, ha nagy mennyiségű terméket szeretnél feltölteni (4 GB-nál nagyobb fájl). Az alkalmazás segítségével a Google-re bízzuk az aktuális raktárkészlet lekérdezést, ebből a rendszer legenerálja magának a termékfeedet.

Google Shopping feed attribútumok

Ha a fenti feed generálási lehetőségek közül kiválasztottad neked melyik opcionális, akkor most nézzük mit kell tudnod az attribútumokról.

A termékfeedben számos termékinformáció megadható, egy része kötelezően, egy része opcionálisan. Ami fontos:

  • az adatoknak egyezniük kell a weboldalon szereplő adatokkal
  • legyenek feltérképezhetőek a megadott URL-ek (robot.txt működjön)
  • ne próbálj trükközni az adatokkal

A feltöltés előtt mindenképp ellenőrizd a táblázatot, mert ha hiányosak, rossz értékek lettek megadva, vagy eltérnek a weboldalon találhatótól, elutasításra kerül és nem jelennek meg a Google Shopping hirdetések.

A kötelező adatok az alábbiak:

Kötelező adatokAmire figyelj
  id: CikkszámMinden terméknél (típusonként, színenként, méretenként) egyedi azonosítót kell használni, ami soha nem változik. Maximum 50 karakterből állhat, ebből egy se lehet érvénytelen (pl. %, <,>).    
title:  TerméknévMaximum 150 karakter lehet, de ebből a Google jellemzően 20-35 karaktert jelenít meg a hirdetésben. Ezért már az elején szerepeljenek a lényeges elemek: megnevezés, márka, szín, méret   Veled együtt számos más webshop is árulja a terméket, ezért törekedj rá, hogy ne a gyártótól kapott elnevezést, hanem egyedit használj. Ezzel kitűnsz a tömegből. Kerüld a promóciós szöveget (akció, szállítás, stb.). Példa: Megfelelő terméknév: Aurora női fekete bőr karkötő Helytelen terméknév: Bőr karkötő 20% kedvezménnyel fekete színben, ingyenes szállítással, Aurora
description: TermékleírásA weboldalon szereplő termékleírást a feedben is meg kell adni. Ez a találati listán nem fog szerepelni, de a Shopping portálján igen. Nem tűnhet lényegesnek, viszont nagyon is az, mert a leírásban további kulcsszavakat találhat a Google, amire megjelenítheti a hirdetésedet.   Törekedj arra, hogy minden lényeges információt leírj a termékről, a szemantikai szempontokat figyelembe véve. Itt se szerepeljen semmilyen promóció.  
link: A termék céloldal URL-jeA teljes URL-t meg kell adni (http/https, www.). Ha mobilon más URL-t használsz, akkor arra a mobile_link attribútumot használd.   Mindenképp UTM paraméterezd, hogy a Google Analytics mérni tudja.  
image_link: A termék fő kép URL-jeItt is a teljes URL-t meg kell adni és a hirdetésben ez a kép fog szerepelni. Ha több termékkép is van, az additional_image_link attribútummal külön-külön megadhatod.   Amire figyelj, hogy ne csinálj banner hirdetést a termékképből, mert tiltásra kerül. Legyen nagy felbontású (legalább 800×800), egyszínű, világos háttér, a termék legyen jól kivehető, véletlenül se homályos.  
availability: Raktárkészlet állapotaEz a termék raktárkészlet állapotának státuszát jelöli, ami a következő lehet:
in stock (raktáron)
out of stock (nincs raktáron) – ezzel a státusszal nem jelenik meg hirdetés preorder (előrendelés) – ez megjelenhet, ha ezt nem szeretnéd, add meg neki a „nincs raktáron” státuszt
price: A termék ára. Ebben a termék kedvezmények nélküli, bruttó árát kell megadni, a célország pénznemében (pl. HUF).   Ha van érvényes akciód, ami a termékoldalon is jelölve van, akkor azt a sale_price (Akciós ár) attribútumban tudod megadni. A hirdetés előnézetben mindig az eredeti ár fog szerepelni, ettől ne ijedj meg, az éles hirdetésben a kedvezményes ár lesz látható!
brand: MárkanévItt a termék gyártóját, az általa használt márkanevet kell megadnod. Semmi esetre se a saját üzleted nevét, vagy a forgalmazót tűntesd fel. Ha saját készítésű terméket forgalmazol, aminek van vonalkódja, akkor te vagy a gyártó, te adsz márkanevet.
GTIN: Globális, egyedi termékazonosítóKözismertebb nevén ez a vonalkód, amit a gyártó biztosít.   Ha nem áll rendelkezésre GTIN, akkor helyette az MPN attribútumot kell használni, ez a termék gyártói cikkszáma. Az MPN csak akkor kötelező, ha nincs GTIN, valamelyiknek szerepelnie kell a feedben.   Ha a termék nem rendelkezik gyártói termékazonosítóval, akkor az identifier_exists attribútumban ezt jelezhetjük, „no” értéket megadva. Ez alapértelmezetten „yes” értékű, de módosítva a Google nem veszi hibának a GTIN, MPN, vagy a brand hiányát.   Az azonosítókkal nem éri meg trükközni, ne ezen spórolj időt, mert ezek fontos hirdetés megjelenési szempontok. A Google ellenőrzések során úgy is kiderül, ha eredetileg rendelkezik azonosítókkal a termék.

A kötelező attribútumok mellett vannak egyes terméktípusokra nézve kötelező, és további opcionális adatok is. Érdemes ezeket átnézni, és lehetőség szerint minél többet használni, ezzel is növelve a versenyelőnyödet. Ide kattintva szemezgethetsz.

Ha elkészültél, nincs más hátra, mint a termékfeed feltöltése. Erről már korábbi cikkünkben írtunk részletesebben.

Nem lehet eléggé hangsúlyozni, ezért zárásképp megismételnénk, amivel a cikket kezdtük: a termékfeeden áll, vagy bukik a sikered. Elsőre nagy falatnak tűnhet az elkészítése, de ha kicsit beleásod magad sikerülni fog!

Ha kérdésed van, elakadtál, hozzászólásba jelezd és segítünk! Vagy vedd fel velünk a kapcsolatot!